Bekir Kaplan – Röportaj

Bekir Bey, sizi ve Medya A.Ş. ekibini tanıyabilir miyiz? Neler yapıyor Medya A.Ş. ekibi bugünlerde?
Merhaba hoş geldiniz merkezimize. Medya A.Ş. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin bir iştirakidir. Bugünlerde en çok yoğunlaştığı iş sizin de başta söylemiş olduğunuz .ist ve .istanbul uzantıları (alan adları) bunlarla yoğun bir tempo içerisinde bir mesai harcıyoruz. Tabi keyifli bir mesai, heyecanlı bir mesai. Her geçen gün heyecanımızın arttığı bir mesai. Bu aralar Medya A.Ş. tamamıyla .ist ve .istanbul ‘a odaklanmış durumda demek daha doğru olur.

Peki .ist ve .istanbul alan adlarının internet ekosistemi için öneminden bahsedecek olursak neler söyleyebilirsiniz?
En başında bu taze, yeni bir alan adı. Bu İstanbul markasını dijital platforma taşınma hikâyesi ve bu hikâyenin devamında yeni alan adları da var. Bu büyük ekosistemdeki yeri, farkındalığı, yeni alan adı olması artık insanların ve girişimcilerin bu konu ile ilgili önlerine çıkacak birçok nokta olacağını gösteriyordur.

.ist ve .istanbul domain uzantıları Sunrise ve landrush periyotlarını atlattıktan sonra 10 Mayıs 2016 itibari ile genel kayıt açıldı. İlk günden beri talep çok fazla var. Genel kayda açıldıktan sonraki gelişmeler için neler söyleyebilirsiniz? Bugün ulaşılan rakamlar ne düzeyde, beklenildiği gibi mi?
Bu soruya cevap vermeden önce aradaki çoklu başvuru açık arttırma dönemini de atlamayalım. Orada da çok büyük bir heyecan vardı açık arttırma döneminde ve çoklu başvuruda. Bu konulara siz de çok hakimsiniz. Birden fazla başvuru olduğu zaman açık arttırmaya almak durumundaydık. 5-10 Mayıs tarihleri arasında 5 gün inanılmaz heyecan yaşadık. Yani ben samimi söylüyorum her 20 dakikada bir kontrol ediyordum. Ne olmuş? Kim teklif vermiş? Hangi kullanıcı daha fazla istiyor alan adını? gibi… Bu heyecan vericiydi. Bu aslında bizim önümüze biraz daha net bakmamıza da vesile oldu. Onu gösterdi bize. Çünkü bir isim için inanılmaz talepler oluyordu. Demek ki Premium isimler de böyle bir farklı değerler bulacak diye kendi açımdan düşünüyorum. Aslında şunu söylemekte fayda var bundan sonraki yapılacak her çalışma bizi 100 bin hedefine daha fazla yaklaştıracak. O isteği arzuyu gördük kullanıcıdan ve bu bizi biraz daha yaklaştıracak hedefimize.

Bugün ulaşılan rakamlar ise kesinlikle beklenildiği gibi. Bizim, yıl sonuna kadar 100 bin hedefimiz var. Diğer marka şehirlere ve diğer coğrafi alan adlarına baktığımız zaman 100 bin hedefini yakalamış hiçbir şehir yok. 70 bin ya da 50 bin civarında olan şehirler var. Biz şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki şu anda 25 bine koşuyoruz.

Bugünkü rakamlar itibari ile neler söylemek istersiniz?
Bugünkü rakamlarla, 5’te 1’ini yakalamış pozisyondayız yani 5 bini geçti 25 bine yaklaştı .ist ve istanbul sayıları. Bu bizim için önemli. İlk aylarda bunun en önemli verisi bizim gibi GLT’de olanların durumlarına bakmak gerekiyor. Onlara bakıyoruz, sonuçta aynı işi yapıyoruz. Bizden önce başlayanların örnek aldığımız tarafları var, gidiyoruz görüşüyoruz. Buluşmalarda ve özel görüşmelerde takip ediyoruz onları. Hangi alanları kullanmışlar, hangi mecraları kullanmışlar, satış hedefleri neydi? Hep bunları konuşuyoruz. Bu kadar kısa süre içerisinde 20-25 bini yakalayan satış kısmında hiçbir şehir olmadı. Bunu da söylemekte fayda var.

Peki taleplere baktığımız zaman .ist ve .istanbul alan adlarına olan talep hakkında hangisi daha fazla şuanda? Hangisi daha çok rağbet görüyor?
Biz .ist uzantısının daha fazla rağbet görmesini bekliyorduk, arkadaşlar bunu daha fazla ön plana çıkartıyorlardı. Sayın başkana bu konu geldiği zaman eğer ki bunu; ”Biz belediyeciyiz, biz köprü ile han, hamaml ile ilgilenelim. İstanbul’un güzelliği, şehrin havasıyla suyuyla, yoluyla ilgilenelim. Ne işimiz var bizim alan adı uzantısıyla” demiş olsaydı bugün bunu konuşmuyor olacaktık.

Ama o zaman bir hedef koyuldu Sayın Başkan Kadir Topbaş tarafından. Evet, arkadaşlar bu proje çok önemli, İstanbul ismi, markası dijital platforma taşınsın. İşte biz de bu aradaki satışlarda bunu gördük. .istanbul şuan önde gidiyor. İstanbul’un bir ağırlığı var. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı, Dünya Belediyeler Birliği’nin başkanı. İki tane kıtayı birleştirip bir araya getirmiş, arasından billur suyu akan bir boğazı var. İstanbul farklı bir şehir. O yüzden İstanbul ismine daha fazla rağbet var.

Bir diğer önemli konu da, Premium olarak tabir edilen birçok alan adı gerek sınırlı kayıt döneminde gerekse genel kayıt döneminde kullanıcılar tarafından kayıt edilemedi. Kullanıcılar bu konu hakkında gerçekten bilgi sahibi olmak istiyorlar. Bu alan adları ile alakalı ilerleyen dönemlerde nasıl bir çalışma yapmayı planlıyorsunuz?
Şimdi biz gerek telefonla bizden bilgi alan, 153 Beyaz masa üzerinden bilgi alan, gerekse biraz şirketimiz üzerinden Medya A.Ş. üzerinden bilgi alanlara bunların cevaplarını veriyoruz ve sosyal medyada da çok hızlı cevap veren birkaç tane bu alanda iş yapan kurumlardan bir tanesiyiz. Bunu net söylüyorum, çok hızlı cevap veren! Karşılıklı iletişim halindeyiz. Bunun altını çizmekte fayda var. Premium isimlerinin çok yakın zamanda halka sunacağız. Onlarda görecekler. Çünkü bu işin en güzel tarafı ismi biraz daha değerli kılmak.

Siz isminizi, şirketinizi belli dönemlerde markaları zaten aldınız, alıyorsunuz. Ama bazı isimler vardır, kıymetli, değerli. O yüzden o kıymetli ve değerli isimler ile buluşacak değerli kullanıcılar. Ama biraz zamanı var. Çok yakın zamanda onları paylaşacağız. Bizde istiyoruz ki, o isimler İstanbul markasına katkı sağlasın, değer katsın, onlarında markasına bu uzantı değer katsın. Bugün ben özellikle farklı kurumların bu uzantıyı kullanmasından çok memnun oluyorum. Bu, kullanışı premium isimlerde biraz daha hızlandıracak.

Kurumlardan bahsetmişken özellikle birçok devlet kuruluşunun .istanbul adı altında web sayfalarını değiştirdiklerini de görüyoruz. Bu kurumların sayısı ilerleyen dönemlerde artacak mı? Ne durumda şu anda?
Evet o konu ile ilgili başından beri çalışma yapıyoruz ve önem veriyoruz. İstanbul markasına önce devletin kurumlarının sahip çıkması gerekiyor ve biz bu gereklilikte ilk adımı attık. Yıllardır www.ibb.gov.tr olan adresimizi www.ibb.istanbul olarak değiştirdik. www.medya.com.tr adresini www.medya.istanbul olarak değiştirdik.

En önemlisi İstanbul ile ismi bütünleşmiş isimler var. İSKİ gibi, İETT gibi, Şehir Hatları ve Hamidiye gibi herkes bilir. Çoluk çocuk hepimiz biliriz. Bunlar hep bahsettiğim dört kuruluş ve yüz yılı aşmış devirmiş kuruluşlar. Bunların hepsi .istanbul oldu. www.iett.istanbul, www.iski.istanbul, www.hamidiye.istanbul, www.sehirhataları.istanbul gibi… Belediyelerin burada çok büyük etkisi var. İlçe belediyelerinin çok büyük talepleri var. Neredeyse istanbul’un tamamına yakını, belediyelerin tamamına yakını, .istanbul’u tercih ettiler. Biz bunları zaman zaman paylaşıyoruz teşvik olsun diye. İstanbul’u valiliği en önemli yerlerden bir tanesi, onlarda www.valilik.istanbul adresini kullanıyorlar. Bunların hepsi önemli. Yakın zamanda artık devlet organlarının en uçlarına kadar, halkın iradesinin en uçlarına kadar yaygınlaştıracağız bunları.

Muhtarlık da bunlardan bir tanesi. Muhtarlıkların da büyük teveccühü var. Birkaç tane muhtarımız farklı kanallardan bu işe sahip çıkmayı istediğini söyleyince bunu bir bütünleştirdik. Resmi olarak muhtarlıklarla görüşüyoruz. Yakın zamanda İstanbul’daki bütün muhtarlar da örneğin www.esentepe.istanbul, www.esentepemahallesi.istanbul, www.esentepemuhtarlığı.istanbul bu üç ismi de mahalleliler muhtarlık bazında kullanabilecekler. Bunlar önemli ve biz de önemsiyoruz.

Yakın zamanda milli eğitim ile bir çalışmamız söz konusu, belki İstanbul’daki okulların tamamı .istanbul olacak. Ben bunlara belki diyorum ama çok yakın zamanda zaten bununla ilgili gelişmeler bekliyoruz.

Peki Türkiye’deki kayıt şirkleri ile olan ilişkilerinize baktığımızda birçok değerli kayıt şirketi mevcut. Medya A.Ş.’nin bu kayıt şirketleriyle ilişkileri hakkında neler söyleyebilirsiniz? Şuanda ne durumda?
Başından beri bizim bir birlikteliğimiz söz konusu. Yani Medya A.Ş. bir merkez kayıt operatörü ve kayıt şirketleri ile ilişkilerimiz gayet güzel gidiyor, çünkü onlar son kullanıcıya ulaşıyorlar. Son kullanıcı onlarla irtibata geçiyor. Biz aslında onlar ile son kullanıcılar arasındaki birlikteliği de sağlamış oluyoruz. Şu ana kadar 50’ye yakın başvurumuz var. Yaklaşık 30’a yakını fiilen çalışır ve aktif vaziyette. Ama 50’ye yakın talep var. Yakın bir zamanda sanırım onlarda tamamlar. Çünkü onların her bir yapmış olduğu çalışma bize ayrı bir katkı sağlıyor. .ist ve .istanbul’a katkı sağlıyor. Sonuçta onlarla birlikteliğimiz devam ediyor.

Peki son sorumuza gelecek olursak .ist ve .istanbul alan adları için 100 bin hedefi olduğunu söylediniz ileri vadede. Bunun dışında bu hedeflere ulaşmak için ne gibi çalışmalar yapılacak, kullanıcıları bekleyen bir gelişme var mı önümüzdeki dönemlerde? Neler söyleyebilirsiniz bununla alakalı?
Zaman zaman farklı kampanyalar yapacağız. Belki de bu yayın olduğu zaman tarihi geçmiş olabilir ama 29 Mayıs’ta ve buna benzer özel günlerde farklı çalışmaları kullanıcılara açmak istiyoruz. Bunlar önemli çalışmalar. Biraz önce muhtarlıkları söylemiştik, yine mesleki gruplar burada çok önemli, İstanbul Ticaret Odası’nın bu konuda kesin ve net bir yaklaşımı var. Ben buradan da teşekkür ediyorum hem İstanbul Ticaret Odası’na hem de özellikle iş dünyasına, MÜSİAD başta olmak üzere çok sahip çıkıyorlar bu konuya. Onların kendi alanlarıyla ilgili özel çalışmalarımız olacak. Mesleki gruplar dedik, öğretmenler, doktorlar, hukukçularla ayrı bir çalışmamız olacak. .istanbul 100 bin hedefini yakalamak için ne yapmak gerekiyorsa İstanbulluları .istanbul ile nasıl buluşturmak gerekiyor ise o şekilde çalışacağımızdan kimsenin şüphesi olmasın.

Çok teşekkür ediyoruz bu değerli bilgiler için Bekir Bey.
Ben teşekkür ederim. Yani .istanbul hem şehrimiz için hem de ülkemiz için hem de ülkemizin dışındaki İstanbul’a karşı sempati duyan, İstanbul’a karşı farklı duygular besleyen bütün insanlar için önemli oldğunu düşünüyorum.

Çünkü ICANN bir önceki başkanı (Fadi?) Sayın Fadi ’nin bir sözü vardı en son ki buluşmamızda, Marrakech’de. “Biz ICANN olarak İstanbul’un birleştirici özelliğinden istifade etmek istiyoruz” dedi. “İstanbul özel bir şehir, birleştirici bir özelliği var bundan istifade etmek istiyoruz ve biz bunun göstergesi olarak, yurt dışındaki ilk bürolarımızdan bir tanesini İstanbul’da açtık ve bir başkan yardımcısı arkadaşımız oraya vaziyet ediyor” diye ekledi.

İstanbul’un özelliğini vurguladı bu yüzden. ist ve .istanbul alan adı uzantısını hem İstanbul hem de ülkemizdeki insanlar açısından önemi bir milli alan adı, yerli alan adı olarak görüyoruz.

Bu alan adı uzantıları Türkiye için ayrı bir değer olacak. Hayırlı olsun diyorum İstanbul’a ve İstanbul’umuza.

Abone olarak yeni içeriklerin size e-posta ile günlük olarak gönderilmesini sağlayabilirsiniz.

No Responses to “Bekir Kaplan – Röportaj”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*