Firmalar üretmiş oldukları ürünleri ve vermiş oldukları hizmeti, her zaman daha fazla kişiye ulaştırmayı, tanıtmayı ve satmayı hedefliyor. Pazarlama açısından düşünüldüğünde kulağa çok hoş gelen bu hedef yanlış stratejiler ile firmaları hem maddi hem manevi zararlar veriyor.
Her ürün ve hizmetin şüphesiz belli bir hedef kitlesi vardır. Bu hedef kitleye ulaşmak için yapılan çalışmalardan biride kullanıcı datalarının satın alınmasıdır. Her firma elde ettiği mevcut datayı hiçte makul sayamayacağımız fiyatlarla diğer firmalara satmaktadır. Satış oranlarını arttırmak isteyen firmalar ise satın alma ve pazarlama bütçeleri çerçevesinde bu datalara bütçe ayırmaktadır. Peki, alınan bu datalar, firmaların satış ve pazarlama hedeflerini gerçekleştirmesinde ne kadar başarılı oluyor.
Her şeyden önce amaç hedef kitleye ulaşmak olduğundan, alınan dataların ne kadarının hedef kitle ile alakalı olduğu çok önemli. Örnek vermek gerekirse; satmış olduğunuz ürün ya da hizmetin 18-35 yaş arası erkeklere hitap ettiğini düşünelim eğer elinizdeki datalarda 18-35 yaş arası kadin 24 ağırlıktaysa bu data sizin için çöptür ve zaman kaybından başka bir şey değildir. Bu konuda başarılı adımlar atmak için öncelikli olarak satmış olduğunuz ürünleri ve hitap ettiği kitleyi çok iyi analiz etmelisiniz. Hedeflerinizde başarıya ulaşmak için edineceğiniz datayı bu çerçevede çok iyi filtrelendirmelisiniz.
Edinilen datalarda kullanıcıların yaşı ve cinsiyeti kadar demografik özellikleri de önemlidir. Eğer bulunduğunuz coğrafyadan uzak yerlere ürün ya da hizmet satışı yapmıyorsanız, datanızda bulunan ve sizin hizmet vermediğiniz bölgelerde bulunan kullanıcıları elemeniz gerekmektedir. Aksi halde yapacağınız çalışmalar yüzlerce kişiye gider ancak geri dönüşüm oranları istenilenin çok altında kalabilir.
Daha önce kullanmış olduğunuz dataları, yeni edineceğiniz datalara karşı referans olarak kullanın. Şöyle ki eski datanızda yer alıp, satış yaptığınız ya da satışa meyilli olan kitleyi belirleyin. Yeni edineceğiniz datada bu hedef kitleye ait özelliklerin yüksek olmasına dikkat edin.
Dataların güncel olması da diğer önemli hususlardan biridir. Edineceğiniz datadaki kullanıcılar; yaş, cinsiyet, bölge, dil, eğitim durumu, ilgi alanları gibi pek çok kriter göz önüne alındığında tam size göre olabilir. Ancak datalar güncel değilse içindeki tüm verilerde çöp olmuş denebilir. Şöyle ki, bir hedef kitle belirliyorsunuz; 18-25 yaş arası, İzmir’de bulunan üniversite öğrencileri. Ancak veriler 4 yıl öncesine ait. Bu durumda datada bulunan öğrencilerin büyük kısmının mezun olduğunu ve İzmir’den ayrıldığını düşünürsek, data çöp olmuş demektir. Bu örnekler sektöre ve satılan ürünün durumuna göre değişiklik gösterebilir.
Tabi iş datayı almakla bitmiyor. İçeride de bu data için sadece ilgili alanlarına göre ürün ve hizmetler değil aynı zamanda hedef kitlenin ilgisini çekebilecek diğer ürünlerde alternatif olarak hazırlanmalıdır.
Teknolojinin de gelişimi ile artık pazarlama faaliyetleri çok fazla seçenek sunar oldu. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu hangi kanaldan, kimlere, hangi ürün ve hizmetin sunulacağını belirlemek. Bunu verilere ulaşmak, ürün ve hizmetin türü, daha önceden yapılmış olan satışlardan elde edilen tecrübeler ve en önemlisi dijital analiz kanallarından çıkarılan raporlar. Bunlar reklam verilen kanallara göre değişiklik göstermekle birlikte; Analytics, Metrica, Facebook İstatistikler gibi araçlar olabilir. Tabi en doğru hedefi belirlemek için bu araçlar yeterli olmayacaktır. İyi bir CRM sistemi ile hedeflerinize daha profesyonelce ulaşabilirsiniz.
Artan rekabet koşulları içerisinde kaybedilen her zaman diliminin, ilgili para birimi cinsinden bir değeri olduğunu düşünürsek, boşa harcanan her bir dakikalık pazarlama faaliyeti, firmaları genel toplamda ciddi kayıplara uğratabilir.
Selçuk KARA
Öğrenci datalarına ihtiyacım var yardımcı olabilir misiniz