Türkiye’nin ilk ve tek Webmaster Tools (Search Console) rehber e-kitabının yazarı olan Atalay Sidar ile SEO üzerine bir röportaj gerçekleştirdik;
1- Sizi tanıyabilir miyiz?
Merhaba ben Atalay Sıdar, SEO anlamında profesyonel kariyer hayatıma Webtures firmasında çalışarak başladım. Bu
dönemde Migros – Akşam gazetesi – Ekol lojistik gibi bir çok irili ufaklı projenin içerisinde yer aldım. Daha sonra Hürriyet gazetesinde bir süre görev yaptıktan sonra Polonya’ya yerleştim.
Şu an 13 farklı dile yayın yaptığımız bir projenin SEO yöneticiliğini yapmaktayım. Ayrıca Sektöre katkı sağlamak ve Türkiye’de SEO sektörünü geliştirmek adına birçok eğitim ve seminer içerisinde aktif olarak rol aldım.
2- SEO uzmanı kimdir?
SEO Uzmanı; Google’ın arama mantığını çok iyi kavramış, gelişmeleri ve güncellemeleri sürekli yakından takip ederek kendisini ve üzerinde çalıştığı projeyi veya projeleri sürekli olarak geliştirmeye odaklanmış kişilerdir diyebiliriz.
3- SEO uzmanları hangi departmanda çalışır ?
SEO uzmanları genel olarak SEO departmanı altında görev alır. Fakat içinde bulundukları kurumda doğrudan SEO departmanı olmadığı durumlarda Dijital Pazarlama veya Insight & Growth gibi doğrudan projenin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayan departmanların içerisine dahil olurlar.
4- SEO uzmanlarının en çok karşılaştığı zorluklar nelerdir?
Aslında en büyük problemimiz yazılım ekipleri ile aramızda geçen tatlı sürtüşmeler oluyor diyebilirim. Yazılım ekipleri genelde site üzerindeki değişiklikleri neden yapmaları gerektiği konusunda detaylı bilgi isterler. SEO’culardan altığı direktifleri internet ortamında araştırıp ama burada farklı şeyler var biz neden bu şekilde ilerliyoruz diye karşı savunmaya geçerler.
Fakat unutmamak gerekir ki “Neden” sorusunun kesin bir cevabı yok çünkü Google algoritmalarının nasıl çalıştığı ile ilgili net bir bilgi yok.
5-Türkiye’de SEO nasıl algılanıyor yurt dışına kıyasla ne durumdayız?
Türkiye’de genel olarak SEO ölecek korkusu var. Firmaların bilinçsiz kişilerle çalışması sebebiyle de SEO’ya olan güven sürekli azalıyor. Bu algı aslında insanların SEO konusunda çok fazla bilgilerinin olmamasından kaynaklanıyor. Bu aşamada firmaların SEO çalışmalarını herhangi bir kişi ya da firmaya devretmeden önce birlikte çalışacakları kişileri çok iyi araştırmalarını ve referanslara göre iş birliği yapmalarını tavsiye ediyorum.
Değer konusunda ise yurtdışını bizden daha ileride görüyorum. Bu da SEO tarafına daha fazla yatırım yapmalarını ve daha çok gelir elde etmelerine olanak sağlıyor. Çünkü web sitelerine gelen trafiklerin büyük çoğunluğu organik kanallardan geliyor. Bu da diğer trafik kanallarına göre daha ucuz ve kalıcı kullanıcı kitlesini siteye getiriyor.
6- Bu alanda son dönemde yaşanan önemli gelişmeler nelerdir?
Son dönemde yaşanan en önemli şeyler Google’ın yaptığı güncellemeler diyebilirim.Google daha fazla kullanıcı ve daha fazla fayda odaklı olmaya çalışıyor. Mobil arama sonuçlarının masaüstüne göre farklılaştırılması, site hızlarının mobil aramalar için sıralama faktörü haline getirilmesi buna en güzel örnek. Malum içerisinde yaşadığımız yüzyılda beklemeye hiç ama hiç tahammülümüz yok. Fakat benim en sevdiğim ve üzerinde çalışmaktan keyif aldığım konu yapay zeka algoritmaları. Örneğin Rankbrain arama sonuçlarını oldukça olumlu yönde etkiledi ve Google’ın siteleri ne kadar iyi anlayabildiğini ve ne kadar iyi tarayabildiğini bizlere kanıtladı.
5- İlk defa SEO yapacak markalar SEO Yönetiminde yol haritasini nasıl çizmeli?
Yukarıda da bahsettiğim gibi bu alanda bilinç çok önemli. SEO’nun ne olduğunu bilmiyor, en basit seviyede bu işin mantığını anlayamıyorsanız ister SEO uzmanı çalıştırın isterseniz bir SEO firması ile çalışın başarıya ulaşmanız çok mümkün değil. Ya da bu başarıyı paraya çevirmek çok kolay olmuyor.
Bir projenin bütün detaylarına hakim olmak bizim için proje büyüklüğüne göre 6 ay gibi bir zaman alabiliyor. Fakat bu noktada SEO’yu bilen, neye ihtiyacı olduğunun farkında olan bir işletme sahibi yapacağı doğru direktiflerle bu zaman dilimini daha aza indirip birlikte çalıştığı kişilerin daha efektif olarak proje içerisinde yer almalarını sağlayabiliyor.
Bir diğer konu ise güven. İşin ucuzuna kaçan ve 50-100 TL gibi rakamlarla SEO yaptırmaya çalışan firmalar genelde kazanmak yerine kaybediyor. Birlikte çalışacağınız kişinin bilgi seviyesi oldukça önemli. Bu aşamada SEO Uzmanı arkadaşımız projeyi kaldıracak yapıda değilse ileri götürmekten ziyade geriye götürebiliyor. Tekrar etmek gerekirse birlikte çalışılacak kişileri iyi seçmeli, yapılan çalışmaları ise yakından takip etmek ve anlamak çok önemli.
6- SEO Uzmanı olacaklara tavsiyeleriniz nelerdir?
Sektöre yeni giriş yapmış arkadaşların sürekli kendilerini geliştirmeye açık olmaları gerekiyor. İnternet üzerinde SEO ile ilgili oldukça geniş bir kaynak var. Hatta örnek vermek gerekirse yakın zamanda çıkarttığım Uygulama kitabım bunlardan bir tanesi. Diğer kaynaklardan farklı olarak terimsel anlatımın dışına çıkıp adım adım SEO öğrenebilecekleri rehber tadında bir içerik hazırladım.
Bunun dışında ise SEO eğitimlerine, seminerlere katılıp kendilerinden daha uzman olan kişileri takip etmeleri gerekiyor.
Genel olarak özetlemek gerekirse benim verebileceğim en büyük tavsiye denemek. Bence öğrenmenin en güzel yöntemlerinden bir tanesi, hatta en akılda kalıcı olanı. Kendilerine test web siteleri açarak dışarıdan edindikleri bilgileri test etmeleri, kendilerince yorumlamaları ve akıllarına gelen farklı metodları test etmeleri oldukça önemli.
Yorum Mevcut