Yeni Domain Uzantıları Web’in Geleceği Mi?


İşinizi online ortama taşımak istediğiniz de, bir blog veya web sitesi açmak istediğinizde öncelikli olarak vereceğiniz en önemli kararlardan biri alan adı seçimidir. Alan adı seçiminiz ayrıca markalaşmanıza da katkı sağlayacak olan en önemli adımlardan birisidir.

Ancak günümüzde ideal bir alan adı bulma ve kaydetme noktasında yaşanan en büyük sıkıntı ise, bir çok .com uzantılı alan adının çoktan kaydedilmiş olmasıdır. Neyse ki artık bir alan adı kaydedeceğiniz zaman .com uzantısının dolu olması halinde seçim yapabileceğiniz yüzlerde yeni alan adı uzantı alternetifi mevcut.

Peki .com dönemi gerçekten bitti mi? Yeni alan adı uzantıları, işinizi kurmak için uygun ve güvenli mi? Bu makalede bu konuyu artıları ve eksileri ile değerlendiriyor olacağız.

 .com Domainin Yükselişi

İnternetin başlangıcından beri .com alan adı uzantısı TLD tercihi olmuştur. (TLD: Üst Düzey Alan Adı anlamına gelir ve .com, .net, .org gibi uzantıları ifade eder) 2000’li yıllarda .com uzantılı alan adı olmayan siteler ve projeler başarısız sayılıyordu. O yıllardan bu güne geçen süreçte .com uzantısı üstünlüğünü korumaya devam etti ve günümüze gelindiğinde .com uzantılı anlamlı alan adı bulmak zorlaştı. Artık kısa ve anlamlı bir .com uzantılı alan adına sahip olmak için büyük tutarlar yatırmak ve mevcut bir alan adını satın almak gerekiyor. Bunlara birkaç örnek vermek gerekirse;

  • Facebook, 2010 yılında fb.com için 8.500.000 $ ödeme yaptı
  • com alan adı 2009 yılında 18.000.000 $ bedel ile satıldı
  • com alan adı 2007 yılında 35.000.000 $ bedel ile satıldı

Büyük şirketler, projeleri için almak istedikleri alan adı uzantılarına sahip olabilmek için üstteki örneklerde de görebileceğiniz gibi inanılmaz rakamlarda ödemeler yapmak zorunda kalabiliyorlar.

Yeni TLD’ler

ICANN, başından beri birkaç TLD uzantıyı kullanılabilir hale getirmişti ancak hiçbiri .com uzantısının sahip olduğu popülariteye yaklaşamadı. Ancak 2011 yılına gelindiğinde ICANN, yeni TLD’lerin yaratılması konsuundaki kısıtlamaları kaldırdıve sonraki birkaç yıl içerisinde yüzlerce yeni alan adı uzantısı kayıt edilebilir hale geldi.

Artık herkes kendi TLD uzantılarını oluşturma noktasında yatırım yapabilmekte. Dünya üzerindeki birçok marka kendi alan adı uzantısını oluşturmak ve kayıt yapabilmek için başvuruda bulundu ve günümüzde bu şirketlerin sunduğu bir çok alan adı son kullanıcılar tarafından kayıt edilebilmekte.Yeni alan adı uzantılarına birkaç örnek verecek olursak;

  • .academy
  • .boutique
  • .camp
  • .dating
  • .dentist
  • .flowers
  • .gallery
  • .guru
  • .museum
  • .photo
  • .plumbing
  • .rentals
  • .services
  • .travel
  • .video
  • .wine
  • .yoga
  • …ve dahası

Üstteki listede yer almayan yüzlerce yeni alan adı uzantısının tam listesini IwantMyName web sitesinden görüntüleyebilirsiniz.

Yeni TLD’leri Kullanan Markalar

Yeni alan adı uzantılarını kullanan markaların başında Google geliyor. Google’ın yeni ana şirketi Alphabet, ABC.XYZ alan adını kaydetmişti. Bununla birlikte daha anlamlı ve tamamlayıcı olarak kullanılan alan –adı uzantıları da mevcut ve markalar tarafından tercih edilebiliyor. Buna birkaç örnek vermek gerekirse;

  • com adresi üzerinden hizmet veren giyim markası, alan adını WarriorPoet.Clothing olarak güncelledi.
  • co alan adı üzerinden hizmet veren bir kahve şirketi ise Driftaway.Coffee alan adını kullanmaya başladı
  • co.uk alan adı üzerinden hizmet veren tebrik kartı şirketi ise Nneyah.Cards alan adını tercih etti.

Yeni Alan Adı Uzantıları Tercih Edilmeli Mi?

İstediğiniz alan adu başkası tarafından kaydedilmişse, daha önceden farklı çözümler kullanılırdı. Bu durumda şu alternatifler ortaya çıkardı;

  • Rakam eklemek (hostingdergi1.com)
  • Konum eklemek (hostingdergitr.com)
  • Kelime eklemek (hostingdergioku.com)
  • Tire kullanımı (hosting-dergi.com)
  • Ülke alan adı uzantısı kullanımı (hostingdergi.com.tr)

Üstteki örneklerde olduğu gibi yıllarca bu şekilde geçici çözümler kullanıldı. Ancak bu çözümler, alan adının ucuz ve spam görünümlü olmasına sebebiyet verebilmekteydi.

Yeni Alan Adı Uzantılarının Artıları;

  • Garip eklemeler ve geçici çözümlere gerek kalmaması
  • Ziyaretçilerinizin kolayca hatırlayabileceği bir etki yaratması
  • İş alanınızın bir parçası olan uzantı tercih edilebilir. Bu da markanıza tamamlayıcı ve kolay anlaşılır bir etki yaratır. Örneğin; turkish.coffee
  • Yeni TLD’ler geleceğin trendi olarak öne çıkmaktadır.

Yeni Alan Adı Uzantılarının Eksileri;

Dünya üzerindeki alan adlaeının %50’den fazlası .com uzantısı kullanmakta. Bu nedenle halk arasında (.com – .net – .org) alan adı uzantıları bilinci iki kat daha fazla. Bu nedenle kullanıcılar akıllarında yerleşmiş olan algı sebebiyle turkish.coffee yerine yanlışlıkla turkish.com alan adı yazarak farklı ve rakip bir siteye gidebilirler.Bu nedenle markalaşmak ve yeni alan adı uzantısıyla akılda kalmak için daha fazla zaman, enerji ve para harcamanız gerekmektedir.

Yeni bir alan adı uzantısı kaydederken hedef kitlenizi ve rakiplerinizi göz önüne almalısınız;

  • Hedef kitleniz teknoloji meraklısı değilse yeni alan adı uzantılarını bilmeyebilir veya karıştırabilir.
  • Rakibiniz, kaydedeceğiniz alan adının doğrudan .com uzantılı haline sahipse, aynı alan adını yeni alan adı uzantısı ile kaydetmek iyi bir fikir değildir.Müşterileriniz yanlışlıkla .com uzantısı kullandıklarında doğrudan rakiplerinize gitmeleri söz konusu olacaktır.

.com uzantısının saltanatı günümüzde zirvede olsa da, bu sonsuza kadar sürmeyecektir. Zaman içerisinde .com uzantıların yerini yeni alan adı uzantıları almak zorunda kalacaktır.


0 Yorum Mevcut

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir