bursa escort bayan-beylikdüzü escort-bursa escort-istanbul escort-escort istanbul-bodrum escort-denizli escort-marmaris escort-kayseri escort-sakarya escort-samsun escort-mersin escort-bursa escort-kocaeli escort

Hüseyin CAYMAZ & Tolga KABAKCI röportajı

Hosting Dergi 1.yıl özel sayısında Natro Hosting kurucu ortakları Hüseyin CAYMAZ ve Tolga KABAKCI’yı konuk ediyoruz.

Hüseyin Caymaz

Türkiye Web Hosting Sektörünün en köklü firmalarından biri olan Natro’nun 15 yıl önce başlayan hikâyesinden ve kuruluş yıllarından bahseder misiniz?
Tolga KABAKCI : Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Elektrik Mühendisliği okurken, aynı zamanda bir yazılım şirketinde part-time olarak çalışıyordum. Bu alanda kendimi geliştirirken, aynı dönemde artan internet cafe’lerin de etkisiyle, bir internet cafe programı hazırladım. Adını da Natro Cafe olarak belirledim. Bu süreçte Hüseyin Caymaz ile tanıştık ve ilerleyen dönemde ortak olduk.

Tanışmamızın üzerinden birkaç yıl geçtikten sonra, ortak bir projeye başladık. O dönem tam da 2001 krizi öncesiydi. O sıralar iş yaptığımız şirketler sebebiyle, sık sık Taksim’e gidip geliyorduk. Bu yüzden Taksim’de bir ofis kiralayarak birlikte çalışmaya başladık ve sonunda çok güzel, cumbalı bir ofis tuttuk.

Başlangıçta çeşitli web projeleri alarak bunlar üzerine çalışmaya başladık. Bu çalışmalar için HelpClick adındaki online destek projesi için hazırladığımız ve Efes Net’te barınan bir sunucuyu kullanıyorduk.

Hüseyin CAYMAZ : Bu dönemde cizgitasarim.net adlı web sitem üzerinden hosting hizmeti sunmaya başlamıştım. Tolga ‘ya, “Hosting işi yapalım mı?” dedim. HelpClick için hazırladığımız sunucu boş duruyordu; bu yüzden başlangıçta, çalışmalarımız için onu kullanmaya karar verdik.

Tolga KABAKCI : Ben bu aşamada Hüseyin’e, “Yapalım; ama her siparişte süreçler manuel işlemesin.” dedim. İşte o zaman, aslında şirketin temelindeki felsefe ortaya çıktı: Her şey otomasyon içerisinde olacak, müşteri işlemlerini kendisi gerçekleştirebilecek ve bu süreçte başka bir kişiye olabildiğince az ihtiyaç duyacak. O zamanlar Türkiye’de “anında hosting” diye bir tabir yoktu; ilk hayata geçiren biz olduk.

Müşterilerimizin mail oluşturma, ftp şifresi değiştirme gibi basit işlemleri kendilerinin yapabileceği bir kontrol paneli hazırladık. Benim Natro Cafe projemden kalan www.natro.com alan adını kullanmaya karar verdik. Sunucuda da düzenleme ve optimizasyonlar yaparak, gerekli servisleri yükledik ve 1-2 ay içerisinde hazırlıklarımızı tamamladık.Zaman içerisinde ilk satışlar gelmeye başladı ve biz de biraz daha üzerine gittik.Sonrasında gerçekten çok emek sarf ettik; iki ortak çok çalıştık. İlk 5 yıl, yazılımların ve altyapının geliştirilmesinin yanı sıra, bütün telefon desteklerini de bizzat biz veriyorduk. Ayrıca, hemen hemen kazancımızın tamamını işi geliştirmeye yatırdık.

Natro’nun Sektördeki uzun geçmişine baktığınızda, hosting sektörünün gelişimi paralelinde, firmanızın gelişim ve değişim süreçlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bundan 10 yıl öncesi için, dünyadaki (özellikle Amerika) ve ülkemizdeki hosting sektöründen ayrı ayrı bahsetmek gerekir.

O zamanlar henüz ülkemizde internet erişimi yaygın olmadığı için, hem talep hem de arz anlamında Avrupa ve Amerika’nın gerisindeydik. Birkaç firmanın öncülüğünde, daha çok kurumsal müşterilere hitap eden bir sektör vardı.

Türkiye’de Veri Merkezi imkânları kısıtlı ve yüksek maliyetliydi. Ayrıca, sektöre hâkim insan kaynağı da yok denecek kadar azdı. Dolayısıyla, dünya ile benzer fiyatlarda ya da özelliklerde hizmet üretmek, çok zor hatta bazı durumlarda imkânsızdı. Beraber başladığımız birçok firma gibi biz de, teknolojik gelişmeleri yakından takip ettik. Yatırımlarımızı, doğru zamanda doğru noktalara yaptık.

Ülkemizde oluşan hızlı talep ve ulusal telekomünikasyon altyapısındaki gelişmeler, yüksek bir ivmeyle gelişmemizi sağladı. Artık bugün geldiğimiz noktada, dünya standartlarında hizmet verebiliyoruz.

Natro’nun bugünkü kullanıcı sayısı ve ve hizmetleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz?
Hüseyin CAYMAZ : Şu an kayıtlı 210 binin üzerinde kullanıcımız var ve bu sayı her geçen gün artmakta. 150 bine yakın web sitesi yönetiyoruz ve bu rakamlarla, Türkiye hosting sektöründe en fazla web sayfası barındıran firmayız.

Ayrıca, kullanıcılarımızın 2 bin 500’e yakın kiralık sunucusu ve 350 binden fazla alan adı mevcut. Alan adı, Hosting, Sunucu ve Güvenlik Hizmetlerini, değişen zaman ve ihtiyaca göre uyarlamak için, teknolojimizi sürekli yeniliyor ve geliştiriyoruz. Aynı zamanda bu hizmetlere ek olarak, Backorder, Yedekleme, Marka Patenti gibi, gerek bireysel gerekse kurumsal kullanıcılarımızın işine değer katacak farklı yan hizmetler de veriyoruz. Kullanıcı ihtiyaçlarına göre şekillendirilmiş ve onların işini kolaylaştıracak daha farklı hizmetleri, önümüzdeki dönemde de sunmaya devam edeceğiz.

Natro, kendi veri merkezine ve sunucularına sahip bir hosting firması olarak faaliyet gösteriyor. Veri merkezinizde ve hosting yönetiminde kullandığınız teknoloji altyapısı & donanımlar hakkında bilgi alabilir miyiz?
Hüseyin CAYMAZ : Natro, toplam 1500 m²’lik kapalı bir alanda hizmet veriyor. Bu alanının 400 m²’sini veri merkezi olarak kullanıyoruz. Veri merkezimizde, 500 kW arttırılabilir enerji altyapısına sahibiz ve iki farklı iklimlendirme tipi model alınarak tasarlanmıştır. Veri merkezinin bir bölümü ortam soğutma modelinde çalışacak şekilde yapılandırılmış, diğer bölümü ise sıcak-soğuk koridor modeline sadık kalınarak dizayn edilmiştir. İnternet altyapımız TTnet, Seabone, Borusan Telekom, Metro Ethernet ve peering şebekeleri üzerinden sağlanmaktadır. Tüm aktif network altyapısı, barındırma hizmeti ön planda tutularak tasarlanmış ve desteklenmiştir. Türk Telekom Gayrettepe ile Mecidiyeköy Veri Merkezimiz arasında 10 Gbit/sec kapasiteli fiber optik bağlantı bulunmaktadır. Aynı şekilde Seabone ve Borusan Telekom omurga merkezlerine, yedekli 10 Gbit/sec kapasitede fiber optik bağlantı aktif olarak çalışmaktadır. Ayrıca Türkiye’de faaliyet gösteren diğer tüm büyük servis sağlayıcılarla peering bağlantıları aktifleştirilmiştir.

Daha kaliteli bir hizmet sunarak sektördeki rakiplerinizden farklılaşmak için nasıl bir hizmet anlayışı benimsiyorsunuz?
Tolga KABAKCI : Bahsettiğim gibi, Türkiye hosting sektöründe geçirdiğimiz uzun yıllar neticesinde elde ettiğimiz bir bilgi birikimi ve tecrübe var. Bu, sektördeki diğer oyunculardan farklılaşma noktasındaki en temel kozumuz.

Ayrıca tecrübelerimiz bize gösteriyor ki; sektörde tutunmanız için müşterilerinizden geri dönüşler almanız şart. Bizim temel hizmet anlayışımız ise, her zaman müşteri odaklı olmaktan, onlara hak ettikleri desteği ve hizmeti en hızlı, kesintisiz şekilde sunmaktan geçiyor. Dünya standartlarını yakalamak ve bu standartların ötesinde bir hosting deneyimi sunmak için bilgi birikimimizi, müşterilerimizden gelen geri dönüşleri kullanıyoruz. Bir diğer nokta ise, geleceğe dair vizyonumuz. Elbette ki müşterilerinizi dinleyeceksiniz; ama çağın ötesine geçmek için biraz da hayalci olmanız ve geleceği görmeye çalışma noktasında çabanızın olması gerekir.

Hosting sektöründe kullanıcıların değer verdiği en önemli kriterlerden birisi de firmaların sunduğu destek hizmeti ve kapsamı. Natro olarak kullanıcılarınıza nasıl bir destek hizmeti sunuyorsunuz?
Bilgi toplumu olarak adlandırılan günümüzde, konumu ve görevi ne olursa olsun, tüm bireylerin eğitim ve gelişime ihtiyacı vardır. Eğitimin yatırım olduğu anlayışından yola çıkarak, ürün ve ekibimizi geliştirmeyi eş zamanlı olarak planlıyor ve hayata geçiriyoruz. Çalışma binamız içerisindeki bir katı, sadece destek ekibimize tahsis ettik ve 25’in üzerinde destek personeli bulunduruyoruz. Destek ekibimizi uzaktan destek ve müşteri destek olarak iki gruba ayırıyoruz. Bünyemize yeni kişileri dahil etmek için bu pozisyonları sürekli açık tutuyoruz.

7/24 tam destek hizmetimiz bulunuyor. Müşterilerimiz bizlere telefon, e-posta ve web sayfamız üzerindeki online destek ile ulaşabiliyorlar.

Teknoloji mühendislerimizin geliştirmiş olduğu çağrı merkezi yazılımı ve CRM sistemi ile ilk çağrıda ve en kısa sürede kullanıcılarımıza problemleri ile ilgili çözümler üretmek öncelikli amacımız. Kullanıcılarımız, problemleri ile ilgili bize talep açtıklarında veya çağrı merkezini aradıklarında kendisine özel hizmet veren destek ekibinin üyesi ile görüşüyorlar.

Aynı ekip, aynı kullanıcıya hizmet verdiği için, tekrar eden bir sorunda kullanıcıyı ve problemi yeniden tanımaya gerek kalmadan, uzmanlarımız konu ile ilgili hızlıca çözüm sağlayabiliyorlar. Bizi ilk defa arayan müşterimiz dahi kendini özel hissedebiliyor. Çünkü müşteri ile destek personelimiz arasında ön ofis bulunmuyor. Direk telefon bağlantısı özelliği ile müşterilerimiz bizleri sistemde kayıtlı telefon numarasından aradığında, direk destek ekibimize bağlanabiliyorlar ya da kullanıcımızın göndermiş olduğu e-posta var ise, ilgili taleple ilgilenen destek personeline yönlendiriliyorlar.

Ayrıca ürün ve hizmet gruplarımızda ayrı ayrı destek ekiplerimiz ile her çalışana kendini hangi alanda geliştirmek istediği ile ilgili sorular yönelterek belirlenmiş olan mülakatlar çerçevesinde kariyer imkânları da sunuyoruz.

İnsan kaynakları süreçlerini şirket bünyesinde yöneten bir firma olarak, İK & Eğitim süreçleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?
Tolga KABAKCI : Başarımızdaki en önemli faktörlerden biri de, eğitim ve gelişime verdiğimiz önemdir. İK & Eğitim departmanının fonksiyonu, şirketimize nitelikli insan gücünü kazandırmak, çalışanların iş memnuniyeti ve yüksek motivasyonla görevlerini yapmaları için gereken alt yapıyı oluşturmak, işin gerektirdiği eğitim, tecrübe ve yetkinlikler ile beraber kurum kültürümüzle uyumlu ve mutlu çalışanlar yaratmaktır.

Bu anlamda eğitim sürecimizde, gerçekleştirdiğimiz motivasyon yükseltici aktivitelerle çalışanları iş yaşamının stresinden uzaklaştırırken, tüm departmanlarda uygulanan pozitif koçluk uygulamaları ile yönetsel tansiyonu dengede tutmaya çalışıyoruz. Diğer yandan da iç ve dış teknik eğitimleri her zaman destekliyoruz.

Biz bir yandan deneyimli arkadaşlarımızı bünyemize dahil ederken diğer yandan da yeni mezun olanlarla çalışıyoruz. Personelimiz, Natro Akademi’de aldığı teorik eğitimlerden sonra operasyon içerisinde, eğitimde öğrendiklerini uygulama imkânı bularak bilgisini pekiştiriyor ve personelimize hosting dünyasına hızlı ve tecrübeli bir şekilde giriş yapmalarına fırsat tanıyoruz.

Natro ailesi ile yeni tanışan çalışanlara öncelikle şirket kültürümüz ile uyum sağlaması amacıyla verilen oryantasyon eğitimlerinin sonrasında İK & Eğitim yöneticisi, her çalışan ile ayrı ayrı bir araya gelerek işe uyumlarını değerlendiriyor ve eğitim istekleri ile beraber tüm sorularının çözüme kavuşmasına yardımcı oluyor.

Natro’nun, içerik odaklı çeşitli çalışmalar gerçekleştirerek de sektörün gelişimine katkı sağladığını görüyoruz. Bu çalışmalar ve amaçları hakkında sizden detaylı bilgi alabilir miyiz?
Tolga KABAKCI : Yalnızca müşterilerinize ürün satışı gerçekleştirerek sektörün ve sektördeki bireylerin gelişimine katkıda bulunamazsınız. Türkiye’de hosting sektörünün gelişimi için kullanıcılarınızı eğitmek ve bilgilendirmek zorundasınız. Biz de bu noktada, sektörde bilgi paylaşımına ve şeffaf olmaya önem veriyoruz ve tecrübelerimizi çeşitli platformlarda paylaşıyoruz.

Kurumsal Blog Yönetimi, Sosyal Medya Yönetimi, Hosting TV, Hosting Sözlüğü gibi çeşitli içerik projelerimizde ürettiğimiz fayda odaklı içeriklerle, bireylerin sektöre, ürün kullanımına yönelik bilgi düzeyini arttırmaya çalışıyoruz. Elbette ki onların bilinçlenmesi, biz hosting firmalarının gelişimi açısından da büyük önem arz ediyor.

Türkiye Hosting Sektörü’nün gelişimine paralel olarak birçok yabancı hosting firmasının Türkiye pazarına ilgisinin arttığını ve pazarda daha aktif olmaya çalıştığını gözlemliyoruz. Konu ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Avrupa ve Amerika pazarları uzun zamandır belli başlı firmaların konrolünde. Orta Doğu ve Kuzey Afrika ise, yeni yeni gelişen ama ivmesi yüksek pazarlar. Bir de Türkiye var. Türkiye’de ticari faaliyetlerde internetin kullanımı çok hızlı gelişti. Farkındalık ve talep çok hızlı oluştu. Hosting pazarının çok daha fazla büyümesini bekliyoruz.

Ayrıca Türkiye gelişen Orta Doğu ülkeleri için de referans ülke olacaktır. Dolayısıyla Türkiye’de iyi bir pazar payına sahip olmak, yabancı firmaların gelecek vizyonları için oldukça önemli. Bu sebeple dünya hosting sektörünün önemli oyuncuları sitelerini Türkçeleştirmeye ve Türkçe destek sunmaya başladılar.

Açıkçası bu noktada Türkiye Hosting sektörü için iyimser düşünmek istiyorum. Dünyaya bakıldığında, ülkelerin lider hosting firmaları, yine o ülkelerin firmaları.

Internet bize her ne kadar global bir pazar sunsa da, sonuçta verdiğimiz hizmet gereği müşterilerimizle birebir bir temas söz konusu. Onların sorunlarını anlamaya çalışmak, onların istediği şekilde hizmet vermeye çalışmak, yabancı merkezli bir firmanın uzaktan kolay başarabileceği bir iş değil.

Sektördeki hosting firmaların birçoğunda genelde tek bir kurucu ve söz sahibi varken, sizler birlikte kurduğunuz şirketi uzun yıllardır, uyum içinde beraber yönetiyorsunuz. Yönetim noktasında sağladığınız bu başarıyı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Uyum içerisinde çalışmak için ekstra bir çaba sarf ettiğimizi söyleyemem. Hüseyin ile uzun yıllardır süregelen iş arkadaşlığımız, zamanla sağlam bir dostluğa dönüştü. Beraber kurduğumuz markamızı bu günlere getirirken her zaman birbirimize ve iş yapma biçimlerimize karşı saygımızı koruduk ve eksiklerimizi giderme noktasında var gücümüzle çalışarak, birbirimizi tamamladık diye düşünüyorum. İkimiz de çalışmayı seviyoruz ve ortaya güzel bir şeyler çıkarmak konusunda motivasyonumuz her zaman yüksek.

Gelecek yeni dönemde Natro kullanıcılarını bekleyen yenilikler nelerdir?
Alan adı, hosting, sunucu ve tabii ki destek hizmetlerimiz. Her birinde ayrı ayrı planladığımız yenilikler var. Şimdilik daha fazla detaya girmeyelim. Projelerin tamamlanmasıyla birlikte, kullanıcılarımızla da paylaşıyor olacağız.

 

Abone olarak yeni içeriklerin size e-posta ile günlük olarak gönderilmesini sağlayabilirsiniz.

Yorum Yapılmamış : “Hüseyin CAYMAZ & Tolga KABAKCI röportajı”

Bu Konuda Bir Yorum Yaz

E-Posta adresiniz yayınlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir.


*