Mesajlardaki Ret Bildirim Beyanı Nasıl Olmalı?


Smartphone and tablet data synchronization, man syncing files and documents on personal wireless electronic devices at home, selective focus with shallow depth of field and bokeh light.

E-ticaret ile ilgili olup da tanıtım için SMS, E-posta kullanmayan yoktur. Bu bilgiler daha üyelikte alındığı için de siteler için doğal iletişim aracı olduğundan her zaman kullanılırdı.

Elektronik Ticaret Kanunumuz ile birlikte 1 Mayıs 2015’ten bu yana izinsiz içerik göndermek ile ilgili bir gündemimiz oluştu. Hele ki Yönetmeliğin yürürlük tarihi olan 15 Temmuz 2015 haftasını hatırlarsanız e-ticaret sitelerinin izinli SMS ve posta konusunda birbirinden yaratıcı mesajlarını aldık. Ve gerçekten de birdenbire sessiz bir döneme girdik. Ama bu sessizliği şikayet ediyorum bir sonuç çıkmıyor söylentilerinin yayılması üzerine deneme mesajlarıyla bozulduğuna şahit olduk.

Buradaki söylentinin kaynağı Kanun ile Yönetmeliğin farklı tarihlerde yürürlüğe girmiş olmasından kaynaklandı. Çoğu kişi Kanun yürürlüğe girer girmez şikayetler yaptı. Yönetmelik yürürlüğe girmediği için konunun ilgilisi İl Ticaret Müdürlükleri beklemek zorunda kaldı. Yönetmeliği yürürlüğe girmesiyle birlikte şikayetler için teknik alt yapı ve idari teşkilatını oluşturuldu. İlk gelen şikayetlerin eritilmesi elbette oldukça zaman aldı. Özetle bu sistemin çalışmaya başladığını belirtelim. Şu an her ildeki Ticaret Odası şikayetlerde bir eksilik olmaması halinde işlemleri yürütmektedir. Tahmin edeceğiniz gibi de şikayetlerin en yoğun olduğu il İstanbul’dur. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan rakamlara göre son bir sene içerisinde izinsiz ticari iletiler için 201 bin 212 şikayet gelmiş ve 1.9 milyon TL kesinleşmiş ceza kesilmiş.

Nelerin yapılması gerektiği hakkında daha önce uzun uzun değerlendirilmesine rağmen son zamanlar da en büyük eksikliğin SMS mesajlarındaki ret bildirimimi hiç olmaması, olsa bile kanunun aradığı nitelikte olmamasından kaynaklanıyor. Bahsettiğimiz gibi nasıl olsa uygulanmıyor söylentiyle birlikte biz yine de garantiye alıp mesaja birşeyler ekleyelim düşüncesiyle tüketicinin ret bildirini olup olmadığını anlayamadığı mesajlar alıyoruz.

Doğrusu bunun en basit ilk sebebi bu mesaj metinlerini hazırlayanların 160 karakter sınırına gelince mesajın sonuna yazacaklarını her seferinde bir hukukçuya sorma imkanı olmadığından şirket mesajı yazan teknik kişinin insafına kalıyor. Bu hafta bana gelen bir kaç mesajdan ret beyanı örnekleri: “çıkmak için xyzSMS yaz … gönder”, sıkıştırılmış şekilde “cikmakicinR1234”.

İşin kuralı şöyle: Hizmet sağlayıcı ret bildiriminin, elektronik iletişim araçlarıyla kolay ve ücretsiz olarak iletilmesini sağlamakla ve gönderdiği iletide buna ilişkin gerekli bilgileri sunmakla yükümlüdür. Ticari elektronik ileti hangi iletişim kanalıyla gönderildiyse ret bildirimi de kolay ve ücretsiz bir şekilde olmak üzere aynı iletişim kanalıyla sağlanmalıdır. SMS metnindeki bir ifadenin ücretsiz, kolay ve ret bildirimi olarak algılanmak üzere üç unsuru da birlikte karşılaması gerekmektedir.

Mesaja yazılacak çıkış ibaresinden tüketicinin ret bildirimini anlayıp anlamayacağı birinci husustur. Kanun Koyucu ret bildirimi metninin içeriğinin nasıl olması gerektiğini düzenlememiştir. Fakat mesaj sonuna “SMS almak istemiyorsanız, ücretsiz …., SMS mesajlarının gelmesini iptal etmek istiyorsanız, ücretsiz…” ve benzeri ifadelerle tüketicinin anlayacağı şekilde yazmak gerekir. Ayrıca ücretsizlik konusu da önemlidir. SMS servisi alınan aracı kuruluşlarla bu mesajlardan ücret alınmaması netleştirilmelidir. Mesaj içeriğinde de ücretsiz ifadesinin bulunması sizi muhtemel şikayetlere karşı koruyacaktır. Çünkü şikayetlere bakınca her ne kadar mesaj ücretsiz olsa da bunu algılamayan tüketici sadece bu sebeple dahi şikayet edebilmektedir. Hatta ücretsiz ifadesinin mesajın başına yazılması sebebiyle kelime oyunu yapıldığı iddiasıyla çokça şikayet yapılmıştır. Yani tüketici hassas, dikkat etmek gerekiyor.

Peki ret bildirim beyanına uyulmazsa ne olur? Her gönderdiğiniz mesaj başına en az 2.000 TL ceza verilmesi gündeme gelecektir. Veya tespit edilebilen zaman aralığında toplu bir şekilde tek seferde yapılmışsa 15.000 TL ceza verilebilir. Elbette mesaj içeriğinde diğer kurallara uyulmaması diğer cezaların da eklenmesine neden olacaktır.

Gevşemeden işi sıkı tutmakta fayda var. Bu yazıdan sonra gelen mesajların ret kısmı daha da ilginizi çekecektir. Bir ihlal varsa siz de şikayet edebilir veya bu yazıyı şirkete iletebilirsiniz.

Yazar: Sertel ŞIRACI


0 Yorum Mevcut

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir